מה הוא מוצר ההרזיה שחברות התזונה לא מרוויחות עליו שקל אחד?

בתאריך: 13.01.2014

● מאת אלעד פלטין

על פי פרסומים בישראל, חברות מוצרי התזונה והתוספים מגלגלות קרוב למיליארד שקל בשנה. סכום שאינו כולל את הכספים שאנשים מוציאים מכיסם עבור אימונים בקבוצות, מרכזי כושר, תחרויות, מחנות אימון, ייעוץ ועוד ועוד הרבה מאוד דברים

כבר רשמנו בעבר, המגבלה מספר 1 של הספורטאי החובב (וגם ספורטאים מהשורה הראשונה) היא בעיית עודף המשקל. בעולם ממותג של חברות התזונה והתוספים הכול נמדד על פי רווח ולא בהכרח ע”פ הירידה באחוזי השומן של הקליינט. במחנה אימונים האחרון שקיימנו (גינתון – מעלה דרגות – דימונה – גינתון), במהלך היום השני לרכיבה, אחד הספורטאים, עצר מלרכב במהלך הטיפוס (בעמידה) במעלה עקרבים הקשה עקב כאבים עזים של התכווצויות שרירים, עד שהיה צריך לרדת מאופניו ופשוט לא יכול היה להמשיך מלרכב. חברו לקבוצה, עצר ומיד הוציא את גלולת הקסם החדשה -כדור מלח. כמה צפוי, כאילו זאת גלולת קסם מהאגדות שמונעת התכווצויות שרירים.

ביקשתי “מהמתכווץ” שיצמצם את הדרמה של הכאבים בבקשה (אני חובב של סרטי פעולה), לא דרמה במידה ואיננו מסוגל לרכב שיכנס לרכב (הוא סירב) ושיצמד לשני בקבוקי מים גדולים ובמקביל יוכל חטיפים ופירות (הפעם היינו בלי פראמדיק שדוחף אינפוזיה לווריד וגם כן המצב לא היה עד כדי כך דרמתי).

(ההוא דווקא בתחתית התמונה מצד ימין, יודע לא מעט, הוא פשוט, בניגוד אליי, הרבה יותר נחמד). ספורטאים חובבים “יודעים הכול”. הם קוראים את הכתבות העדכניות ביותר, הם שומעים על תוסף התזונה האחרון שיצא, אז אם הם כ”כ יודעים, איך זה שהם עדיין חובבים?

עד מעלה עקרבים הקשה, רכבנו רק במישור (במהירות גבוהה), שאלתי את “המתכווץ”:

“באיזה סל”ד רכבת עד תחילת העלייה?”, “נמוך, משהו כמו בין 80 ל 90″. וכמה שתית, שאלתי?. “לא הרבה” (חסכתי מכם את כל אמרות “האבל…”) ביום השלישי הוא כבר לא נכנס לרכב ולא פעם אחת וסיים את יום הרכיבה השלישי במהירות ממוצעת של למעלה 32 קמ”ש לאורך 150 ק”מ לערך (8 רוכבים).

 

התייבשות –DEHYDRATION

כשאדם מאבד נוזלים בכמות ניכרת בלא להחזירם בשתייה הוא מתייבש. התייבשות קלה נגרמת כאשר מאבדים נוזלים בשיעור של עד 5% ממשקל הגוף. התייבשות תתבטא בצמא, בסומק של העור, בבחילה ובדופק מהיר. הנפגע יהיה שרוי באי שקט, יגיב בעצבנות ותפקודו הכללי ירד. התייבשות בינונית – הנפגע מאבד בין 5%-10% ממשקל גופו. הנפגע סובל מסחרחורות, כאבי ראש, בחילות והקאות (הקאה – נורה אדומה!!!), קוצר נשימה (שאינו מפסיק במנוחה), יובש קשה בפה ובחוסר רוק, חולשה קשה וחוסר יכולת לנוע. העור –קר וחיוור ודופק מהיר (במנוחה). התייבשות קשה – איבוד נוזלים מעל 11% ממשקל גוף הנפגע. מעבר לתופעות שהוזכרו כבר ברמה הקלה והבינונית תראה הפרעה קשה ברמת ההכרה ובהן הזיות, הפרעה בראייה ובשמיעה וסימנים חמורים של מכת חום. (יש לזכור שהתייבשות יכולה להיגרם גם משלשול ממושך או הקאה ממושכת, או להתפתח עם שילוב של מחלה ואימון קשה).

רפי ואביחי מדגימים טיפול בהתייבשות ב”פסיכו – דרמה” (:

הטיפול בהתייבשות

זה אולי לא יפתיע לשמוע, אבל הטיפול בהתייבשות הוא… נכון – במניעתה ! יש לשתות כמויות מספיקות של נוזלים. אם מופיעים סימני התייבשות, יש/ להפסיק מיד את הפעילות הגופנית, למדוד טמפרטורה רקטלית (בישבן) ובכל מקרה להעביר את הנפגע למקום מוצל וקר.

המאמר המלא אודות התייבשות ומכת חום – כאן


האם התייבשות מתרחשת רק בקיץ?

“רבים חושבים כי בחורף זקוקים לפחות נוזלים. ובכן – זו טעות. הגוף זקוק לאותה כמות מים כמו בימי הקיץ החמים. בחורף הגוף מוציא יותר אנרגיה במטרה לווסת את טמפרטורת הגוף ולשמור על החום שלו, האנרגיה הזאת דורשת יותר מים. מלבד זאת, האויר קר ויבש. במרבית היום והלילה נמצאים בסביבה מחוממת: במכונית, בבית, בעבודה, ומאבדים נוזלים בלי שמרגישים. גם מחלות החורף השכיחות כמו הצטננות ושפעת גורמות לאבדן נוזלים שיוצאים מהגוף בכל שיעול, עיטוש, הזעה וחום.”

(מתוך: רוצים לרזות? – תתחילו לשתות / קרן צינמון)

 

משקאות ממותקים

שתייה של משקאות ממותקים גורמת לצבירת משקל ולהשמנה. הידעתם שבפחית משקה קל או מוגז יכולות להיות עד 8 כפיות סוכר, שהן כ-160 קלוריות? לעומת זאת, הערך הקלורי של מים הוא אפס.

לעומת זאת מה הערך למכירה של מים לספורטאים לחברות התזונה? נכון – אפס.

משקאות הקפאין

בחלק מהמשקאות האיזטונים וחלק מחטיפי האנרגיה, קיים החומר קפאין. חומר שמעל כמות מסוימת בגוף נחשב כחומר בלתי חוקי (חומר מעורר). רק מה, ספורטאי סבולת שוכחים שקפאין רלוונטי יותר כאשר:

1. אותו אדם עובר תהליך “ניקוי” מקפאין (כך גם ההשפעה תיהיה גבוהה יותר/אישי)

2. קפאין הוא חומר משתן, ולכן הוא גם מייבש, ובשל כך – רמת היעילות שלו פוחתת במקצי סבולת ארוכים או באזורים בעלי אקלים חם.

בקיצור, בהרבה פעמים, בשילוב שתייה לא נכונה, קפאין יביא להתייבשות מוקדמת. קפאין רלוונטי בהשפעתו הרעה, הרבה יותר באזורי אקלים חמים. בלי מים אי אפשר לרדת במשקל (ועוד מתוך המאמר המצוין קרן צינמון) :

“אם לא ידעתם, מים חיוניים לכל אחד מתאי הגוף, להעברת חומרים באמצעות זרם הדם, לניקוז פסולת דרך השתן, לתהליכי העיכול השונים ולמניעת עצירות, וגם – להרזיה ולירידה במשקל. כדי שהגוף ישרוף שומן, הוא חייב להיות רווי נוזלים, אחרת כל תהליך שרפת השומנים ייפגע. ויש עוד: שתיית מים בתחילת הארוחה גורמת לתחושת מלאות ושובע, וזאת משום שתחושת הצמא ותחושת הרעב מגיעות מאותו אזור במוח.


תחושת הצמא איננה מורגשת תמיד. רבים אינם שותים או שותים מעט מדי משום שהם אינם חשים צמא, וכתוצאה מכך מפתחים סימנים של התייבשות: כאבי ראש, חולשת שרירים, עייפות, סחרחורות, יובש בפה ומיעוט שתן או שתן כהה מאוד. לעתים קרובות אנו מפרשים את תחושת הצמא כרעב, אוכלים במקום לשתות ובכך תורמים לעלייה במשקל. לכן, מומלץ קודם לשתות, ולשים לב האם סימני ההתייבשות נעלמים, והאם השתן בהיר. פעמים רבות כשמרגישים רעבים, ייתכן שמדובר דווקא בצימאון שמפרשים בטעות כרעב. אם שותים מספיק, אוכלים פחות וגם מנשנשים פחות.”


לסיכום

שילוב הדברים הבאים :

1. שימוש יתר במשקאות ממותקים.

2. חוסר תרבות שתייה במהלך היום יום, ובמהלך אימון ולאחריו, צריכת קפאין (בעיקר באזור אקלים חם).

3. שימוש “בתוספי פלסבו”. והכוונה כאן – לשימוש בתוספים אמיתיים, אך שאינם כלל נחוצים ל 95% מהאוכלוסיה, אלא אם כן, הוכח בוודאות שמשטר השתייה של הספורטאי תקין ואין לו בעיה אישית של חסרים (ברזל/מגנזיום או אחר).

4. כושר גופני לקוי, רמת טכנית נמוכה (דוגמה – סל”ד לא מתאים) וכמובן – משקל עודף או משקל חסר.

כל אלה , כולם, יחדיו או לחוד גורמים בסופו של דבר להתייבשות ולהתכווצות שרירים מיותרת

לתמונות מתוך מחנה האימונים – כאן

קרדיט לתמונות בכתבה: אלעד פלטין

אלעד פלטין – מנהל מרכז האימון המתקדם –www.powertraining.co.il Power is Useless without Control אימוני מעבדה אישיים לשיפור כושר גופני, ייעוץ בבניית תוכנית אימונים אישית (איש ברזל, טריאתלון, ריצה ואופניים), כיוון אופניים ביו-מכאני – ייחודי בישראל.