מיומנו של אולטראיסט – מהמון בלאן לתנ״ך תש״ח

גדי סולומון חזר מהמון בלאן עם שיאים אישיים חדשים וגם כמה תובנות חשובות שכל מי שרוצה לרוץ אולטרה ישמח לקרוא. ערכנו טעימה קטנה מהסיכום שלו וגם הצצה והמלצה ליעד הבא בכתבה

מאת: מורן מישל
בתאריך: 09.08.2018
בלוג ריצה
0 תגובות

 
גדי סולומון הוא אחד השמות המוכרים בזירת החובבי ריצה בארץ, במיוחד בהקשר של ריצות אולטרה, ואם לא עקבתם עד כה, מומלץ להתחיל לעקוב.
את היעד האחרון שלו כבש גדי ממש לאחרונה – 90 ק״מ של טיפוס על המון בלאן הנחשק. מירוץ שדרש הכנות של לא פחות מחצי שנה, אבל מעניין יותר מכך הוא שלאחר ששב לארץ ישב גדי לסכם את המירוץ ואת חוויותיו ממנו בטור ארוך ומפורט באתרו RUN GURU.
האולטרה הוא אחת מהתעלומות של עולם הריצה, מכיוון שהוא טומן בחובו כל כך הרבה משתנים ונעלמים שיש לשקלל לתוך התכנית, ובעיקר משום שהרץ כמעט תמיד מתמודד מול תוואי שטח מורכב ואיתני טבע שלא תמיד ניתן לצפות מראש.
גם בארץ תחום האולטרה מרתון (מירוצים ארוכים יותר ממרתון, על פי רוב ארוכים הרבה יותר ממרתון ובתנאי שטח מאתגרים) תופס תאוצה ומושך אליו רצים רבים. בשנתיים האחרונות צצים כמו פטריות אחרי הגשם מירוצי אולטרה מקומיים שבאים להשביע את הרעב של הרצים לאתגרים חדשים, פריצת גבולות וכיבוש פסגות והישגים שלא חשבו אי פעם שיוכלו להם.
את מסעו אל המון בלאן מתאר סולומון לפרטי פרטים. הוא מתחיל בתיאור האימונים ליעד, והפעם בניגוד ליעדים קודמים, כך הוא מספר, החליט לכתוב את התכנית בעצמו, וכדי להבטיח תכנון טוב ויעיל הוא מעיד שלא התבייש להתייעץ עם מאמנים ורצים מנוסים.

אז איך מתכוננים לאולטרה?


אימונים:
גדי מספר שבמון בלאן חיכו לו 6200 מטרים של טיפוס מצטבר. בלי ספק נתון מרשים, ובלי ספק מספר שקשה להתקרב אליו כאן בארץ. בכל זאת, מנרה, הרי ירושלים, חורשים וגם החרמון שימשו מגרש אימונים קבוע לאימון הרגליים והגוף בטיפוס.
התכנית כללה שילוב של אימוני כוח וטיפוס, שחרור, וגם אימוני פרטלק וטמפו שנועדו לפתח סיבולת ומהירות.
מסכמת:
שאלת השאלות של רצים למרחקים בינוניים וארוכים היא כמה צריך לרוץ במסכמת. תארו לעצמכם את השאלה הניצבת בפני האולטראיסט. איך מסכמים תקופת אימונים לקראת מרוץ בן 90 ק״מ ומעל 6000 מטרים של טיפוס?
גדי מרחיב בכתבתו על כך, אך בעינינו הפתרון שלו ראוי לשיתוף בכל פורום ודיון על תכנית לאולטרה – שבוע מסכם שבו רץ ריצות צמודות בעצימות גבוהה, עם זמן רגליים וטיפוסים מצטברים, במקום ריצה אחת ארוכה ומורכבת שעלולה היתה להזיק יותר מאשר להועיל.
ומה עוד? 
מרוץ אולטרה דורש היערכות לתזונה מדוייקת במהלכו, החזרת אנרגיה לגוף, התמודדות עם חוסר יכולת לצרוך את המזון הדרוש תוך כדי המאמץ בכדי לשמר את מאזן האנרגיה, ועוד.
ציוד מותאם ספציפית למרוץ אותו עומד הרץ לבצע, בהתאמה לתוואי השטח, תנאי מזג האוויר והצרכים האישיים. אבל לסולומון טיפ אחד שככל הנראה תקף לכל מרוץ – תחשבו קל, תחשבו קטן. כמה שפחות משקל ובאריזה כמה שיותר קומפקטית.
את נופי המרוץ ואת התחושות שליוו את האתגר לא נרצה לקלקל כאן בתמצית שתוציא את העוקץ מן הדבש, אבל נגיד שגדי, כמו רצי אולטרה רבים לפניו, מתאר את האולטרה כמיזוג בלתי נפרד של שני אלה – דבש ועוקץ. יש בה מהכל. היא לוקחת את הרץ אל בין שני הקצוות, לעתים כמה וכמה פעמים במהלך המרוץ. שווה בהחליט לקרוא כדי לחוות את התחושות דרך המילים.
אז מה מחזיק אותו שם בכל זאת? מנטרה. עידוד עצמי. במקרה של גדי זה היה ״יש לך את זה, זה שלך.״
ואיך ממשיכים אחרי שכובשים את הפסגה?
קובעים יעד חדש.
באוקטובר תוכלו לראות את גדי סולומון על קו הזינוק עם חבורת אולטראיסטים אמיצים שיגיעו להתמודד עם מסלול האוטרה של תנ״ך תש״ח, במסלולים מאתגרים שייפרשו על פני 100 או 50 ק״מ.

אבל לא כל אחד צריך לרוץ אולטרה. באותו אירוע תוכלו ליהנות מהשתתפות בחצי מרתון היקבים – מקצה יפהפה שעובר בין כרמים ובו נקודות התרעננות שיוקמו ע״י 4 יקבים ממטה יהודה שגם יחכו עם טעימות יין לרצים.
וכמובן ממרוץ השליחים היפה בארץ – תנ״ך תש״ח, שעובר בין אתרים שונים עם מורשת היסטורית מימי קדם ועד ימי קום המדינה.
אנחנו מחכים לכם ומאחלים בהצלחה גדולה לרצי כל המקצים, כי בסופו של דבר לכל אחד מאיתנו יש את האתגר שלו, ורק אותו עלינו לנצח.
להרשמה למרוץ השליחים תנ״ך תש״ח >> 
להרשמה לחצי מרתון היקבים >> 

כתיבת תגובה