כך תחזקו את מערכת החיסון ולא תפספסו אימונים

בתאריך: 27.12.2020

בין אם אתם אוהבי חורף / מהמתנגדים לו  – הוא כאן. לצד גשמי הברכה, הרומנטיקה  באוויר, האוויר הצלול והפוך המפנק, מגיע עם החורף גם סיכון לפתח את אחת ממחלות העונה. הבריאות שלנו תמיד חשובה והשנה אולי קצת יותר מתמיד. מלבד העובדה שלא נעים להיות חולים, קיים חיסרון משמעותי נוסף – ימי מחלה, המונעים מאיתנו לעשות את מה שאנחנו הכי אוהבים – לרוץ!

באמת שלא פשוט להיעדר מאימונים ולשבור את רצף האימון, על אחת כמה וכמה כשיש לנו תכנית ומטרה. בין אם המטרה היא הכנה לחצי מרתון, מרתון שלם או אפילו ריצת 10 הק"מ הראשונה שלך לפעול באופן אקטיבי לשמור על הבריאות שלנו ולא לפספס ימי ריצה.

ריצה בפני עצמה, אימוני כושר נוספים כמו גם שינה מספקת הימנעות מסטרס ולחצים מיותרים ידועים כקשורים בשמירה על בריאות מערכת החיסון רובד נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא התזונה שלנו.

כמו פטריות אחרי הגשם (ליטרלי), עם הגעתו של היורה כבר נתחיל לראות פרסומים כאלו ואחרים לתוספי תזונה אשר מטרתם לחזק את מערכת החיסון שלנו. בין אם הם עובדים ובין אם לא מה שחשוב הוא הבסיס התזונתי האיתן, אחרת גם התוספים האיכותיים ביותר לא יתנו תוספות שהרי תפקידם לתמוך בבריאות ולא לייצר אותה.

כשם שאין תוסף תזונה אחד שישמור על מערכת הבריאות, אין מרכיב אחד, יש מגוון רכיבים תזונתיים שיש לקחת בחשבון בבניית תפריט איכותי שבין היתר – ישמור על מערכת החיסון.  כשחושבים על מה כדאי לאכול לפני אימון או אחריו כדאי לקחת בחשבון גם מאכלים שיסייעו לשמירה על מערכת החיסון- אז צעד ראשון לשמירה על בריאות מערכת החיסון שלכם בחורף הנה 4 ויטמינים שכדאי לב לשים אליהם לב בתפריט שלכם

ויטמין E – הגנה על תאי מערכת החיסון

מדובר בויטמין שהפעילות שלו היא נוגדת חמצון. כך סייע בשמירה על גופנו ובפרט תאי מערכת החיסון מפני  תהליכי חמצון העלולים להחליש אותנו. אפשר למצוא אותו באבוקדו, זרעי חמנייה ואגוזים.

ויטמין D – והקשר לוירוס הקורונה

קשה לפספס את הפרסומים האחרונים לפיהם  מחסור בויטמין D נמצא קשור בסיכון גבוה יותר לחלות בקורונה, על כן חשוב להימנע ממחסור. המקורות התזונתיים לויטמין D הם  מוצרי סויה, דגים, ביצים ומוצרי חלב. עם זאת, לאור המצב בעולם יצאה הנחייה ליטול ויטמין D כתוסף (בנוסף לתזונה בריאה) על כן חשוב להתייעץ עם איש מקצוע מתאים ולפעול על פי ההנחיות.

ויטמין A – לא רק לראייה

כולנו מכירים את הקשר בין ויטימין אי לראייה, אך מעטים יודעים שהוא קשור גם בשמירה על מערכת החיסון. הויטמין לוקח חלק בתהליך החלוקה של התאים, בניהם תאי המערכת החיסונית ומכאן חשיבותו. אפשר למצוא אותו במאכלים כתומים; בטטה, גזר, דלעת וגם בדגים מסויימים ומוצרי חלב.

ויטמין C – תוסף או תזונה?

כידוע לנו ויטמין C לוקח חלק משמעותי בשמירה על מערכת החיסון והיתרון הוא שניתן לקבל את כל הכמות לה אנו זקוקים מהתזונה שלנו. ויטמין C נמצא בפירות הדר, במגוון ירקות כמו עגבנייה ופלפל, בקיווי וגם בברוקולי ותותים. וכאן יש נתון מעניין לגבי ספורטאים! מספר מחקרי תצפית הראו קשר בין נטילת תוסף ויטמין C לקיצור משך המחלה בתקופת החורף. המנגנון עוד רחוק מלהיות מוסבר והנושא בחקירה אך עדיין שווה להתייעץ עם התזונאית או הדיאטן שלכם ולבחון את הכדאיות עבורכם באופן ספציפי.

לסיכום,

התזונה שתשמור לכם על מערכת החיסון היא מורכבת ועדיין מאוד חשובה. נסו לשלב מאכלים המכילים את 4 הויטמינים האלה בתזונה שלכם על בסיס יומי כדי להגדיל את הסיכוי שלכם לא לפספס אימונים השנה.