שברי מאמץ / ד”ר יגאל בלום

כל מי שרץ, בין אם למרחקים קצרים או ריצת מרתונים ארוכה מכיר את המושג “שברי מאמץ”. בגופנו מתנהלים כל הזמן תהליכים טבעיים…

מאת: מרתון ישראל
בתאריך: 11.09.2019
כללי
0 תגובות

כל מי שרץ, בין אם למרחקים קצרים או ריצת מרתונים ארוכה מכיר את המושג “שברי מאמץ”.

בגופנו מתנהלים כל הזמן תהליכים טבעיים של בניה ופירוק עצם בעזרת תאים בוני והורסי עצם1, פעולה זו מושפעת מאורח החיים של כל אדם ואדם ומכמות העומס המופעלת  על העצם. ככל שיש יותר עומס על אותה עצם כדוגמת אצנים, רצי מרתון ומתעמלים בכלל, שלא מאפשרים לגופם התאוששות מספקת, גובר הסיכויים להיווצרות סדקים בעצמות הנתונות לעומס יתר (הנקראים שברי מאמץ), שכן העצם לא מספיקה לשקם את עצמה במהירות מספקת לפני הפעלת עומס נוסף.

מעבר לכאבים ואי נוחות, שבר מאמץ שלא מטופל כראוי עלול להפוך לשבר ממשי.

הגורמים לשברי מאמץ2:

כל פעילות שהיא אינטנסיבית מדי, עומס כבד מדי שמופעל על העצם לאורך זמן, שרירים מתוחים ועייפים ללא מנוחה מספקת ופעילות ספורטיבית במקום שאינו מתאים לכך- כגון ריצה במשטח שאינו ראוי לריצה או שימוש בנעלי ריצה לא  מתאימות, עלולים לחולל שברי מאמץ.

גורם משמעותי נוסף, הוא תזונה לקויה וצריכת מזונות דלים בסידן- שהרי אחד מתפקידיו העיקריים של הסידן הוא לחזק את העצם, לסייע בתהליכי הבנייה שלה וכיוצא מכך- למנוע היווצרות של שברי מאמץ.

באופן טבעי צפיפות העצם יורדת עם השנים אצל כולם, דבר הגורם להיחלשות העצמות.

חשוב לציין כי בקרב נשים הסיכון לסבול משברי מאמץ גבוה בהרבה מגברים, בשל היותן חשופות יותר לאוסטאופורוזיס ביחס של אחת  מתוך 3 נשים לעומת אחד מתוך 5 גברים.

 

מה ההבדל בין שבר רגיל לשבר מאמץ?

שבר רגיל נוצר ממכה חד פעמית- טראומה מקומית אשר גורמת לשבר במקום כלשהו בעצם. לעומתו, שבר מאמץ לא נוצר בבת אחת אלא בהדרגה. הטראומה הינה הדרגתית, כאשר המקומות בהם ישנם סיכויים גבוהים להיווצרות שברי מאמץ הם הגפיים התחתונות- עצמות האכן, עצמות הירכיים, עצמות הרגל- שוק, שוקית, ועצם הסירה בכף הרגל.

 

כיצד מטפלים בשברי מאמץ?

שברי מאמץ מתבטאים בכאבים, נפיחות מקומית, אדמומיות מקומית ורגישות של המקום הפגוע.

חשוב מאוד לטפל בשבר מאמץ, בעיקר אצל ספורטאים שמעוניינים להמשיך ולרוץ מבלי לסבול מכאבים וגם מבלי לגרום לעצמם נזק עתידי.

הרפואה הקונבנציונאלית מציעה טיפול שכולל מנוחה, תרגילי פיזיותרפיה, את הפחתת העומס והמאמץ המופעל על אותם שרירים. הטיפול אמנם מצליח להקל ואף להחלים את שברי המאמץ שנוצרו אך לא מונע היווצרות של שברי מאמץ נוספים בעתיד.

כחלק מתהליך המניעה, חשוב ביותר לצרוך תפריט עשיר בסידן,*  שישפיע לטווח ארוך על צפיפות וחוזק העצמות.* המבוסס על  תזונה מאוזנת המכילה  מקורות סידן וליטול תוספי  סידן  זמין בספיגה גבוהה לגוף. כאשר לגוף אין כמות מספקת של סידן הוא ישתמש במאגרי סידן שנמצאים לרשותו- העצמות. במצב שכזה  עומס יתר עלול לגרום לשברי מאמץ.

ההבדלים בין תוספי הסידן ומה מספק צה”ל ליחידות המובחרות:

התוסף הפופולארי ביותר בשוק הינו סידן פחמתי גבישי. חומר סידן זה מופק בעיקר מצדפות המכילות כמות גדולה מאוד של סידן פחמתי או שהוא מופק באופן סינטטי. תוסף זה נחשב לפופולארי ביותר מכיוון שהוא נבדק מחקרית והוכח שהוא מונע שברים ומגביר את צפיפות העצם באופן אקטיבי. סידן ציטראט, שגם הוא תוסף מוכר בשוק, ונחשב לעדיף בעיני אחרים בזכות מסיסותו הגבוהה והמהירה יותר מהסידן הפחמתי.

תוסף חדש, דנסיטי – הסידן האמורפי  נחקר והוכנס לשימוש כתוסף תזונה בישראל ולאחרונה אף נבחר על ידי צה”ל לטיפול בשברי מאמץ ביחידות מובחרות וקרביות. הסידן האמורפי הוא סידן פחמתי אמורפי, המבוסס על ביומימטיקה (חיקוי מערכות ביולוגיות בטבע) מציג יתרון על התוספים המוכרים בזכות יכולת הספיגה הגבוהה שלו בגוף, שהוכחה מדעית כפי 2  או יותר מתוספי סידן אחרים.

בנוגע לאתלטים, ממתאמנים ועד לחיילים קרביים, הייחודיות המשוערת של הסידן האמורפי, היא בכך שהוא מציג ספיגה גבוהה בגוף של כפי 2 או יותר מתוספי סידן אחרים, מעודד את הגוף לייצר את תאים בוני העצם. כפי שנמצא בניסויים פרה קליניים בהם הסידן האמורפי העלה את שיעור האמידות של העצם וסייע באיחוי  מהיר בכ-40% במקרה של פציעות או שברים. מתאמנים, הנוטלים את דנסיטי בקביעות, דיווחו על שיפור יכולות אתלטיות, לאחר שהחלו בשימוש (רגיל או מוגבר) במוצר.

חשוב לזכור – צריכת סידן בשילוב ויטמין D תגביר את ספיגת המינרל בעצם לאפקטיביות מירבית

לסיכום, זכרו לטפל בגופכם כמו שצריך על מנת שתוכלו להמשיך לרוץ!

 

ד”ר יגאל בלום סגן נשיא מו”פ (מחקר ופיתוח) אמורפיקל בע”מ
www.density-calcium.co.il

 

כתיבת תגובה