מלח – לא רע כמו שנדמה לך

החיים התחילו בים, בתמיסה שהיא 96.5 אחוזים מים ו- 3.4 אחוזים מינרלים שונים, לאחר מיליארדי שנות אבולוציה, התא, היחידה הקטנה ביותר המקיימת…

מאת: מערכת מרתון ישראל
בתאריך: 17.08.2014
בדף הבית
0 תגובות

החיים התחילו בים, בתמיסה שהיא 96.5 אחוזים מים ו- 3.4 אחוזים מינרלים שונים, לאחר מיליארדי שנות אבולוציה, התא, היחידה הקטנה ביותר המקיימת חיים, מכיל בתוכו למעשה ים מהול ונמצא בתוך תמיסה המכילה את אותם מינרלים בדיוק. המינרל העיקרי במלח הוא נתרן (Sodium), הוא רכיב עיקרי של הנוזל החוץ-תאי ושל הדם והוא חיוני לרקמות ולחילוף חומרים תקין, לפעילות תקינה של הלב ומערכת העצבים.

משחר ההיסטוריה האנושית אנו קשורים למלח, תעשיית המלח היא אחת הותיקות, דרכי מסחר חצו את כדור הארץ ממערב למזרח ומצפון לדרום, מלח היה מצרך יקר והשכר בצבא הרומי היה מלח, מקור למילה Salary – משכורת. מלח הוא המקור לביטויים רבים בשפות שונות המביעים ערך גבוה למשהו (“מלח הארץ”), אפילו המילה סלט נולדה ממנהג הרומאים לאכול ירקות מומלחים. האדם הקדמון אכל יחסית מעט מלח, אך הדיאטה שלו כללה הרבה מאוד אשלגן – המינרל ה”תאום” של נתרן – כמות גדולה פי שתיים מהצריכה היומית המומלצת כיום. המעבר מאורח חיים של לקט-צייד לזה של חקלאי הביא להכרח בצריכת מלח. נמצא ששבטים לפני המהפכה החקלאית לא סחרו במלח.

אנו מאבדים מינרלים דרך העור – זיעה, ודרך השתן. כליות בריאות מסוגלות לאזן רמות מלח שונות, כך גם עליה פתאומית (נניח אם נאכל צ’יפס לצד הבירה בשקיעה בים) לא אמורה לגרום לנזק מצטבר. אדם בריא אפוא יכול להסתגל לעודף נתרן על-ידי מנגנוני סילוק מוגברים. זה לא מצב אידאלי אבל חשוב לדעת שהגוף יודע לדאוג לעצמו מבלי שינויים בלחץ הדם. מחקרים מסוימים מצאו שדווקא מחסור חמור בנתרן יכול לגרור בעיות לב אולי אף יותר מעודף נתרן עקב עליה של כולסטרול ושומנים בדם. למחסור בנתרן יש גם השפעה שלילית על חולי סוכרת והשפעה על עמידות לאינסולין.

ספורטאים, בייחוד כאלה העוסקים בספורט אינטנסיבי סובלים לעתים קרובות ממחסור בנתרן בדם (hyponatremia). לעתים כלל אין סימפטומים או שמופיעים רק כעייפות ובחילות, אך השלכות חמורות ביותר, כגון אדמות ומוות יכולות לנבוע ממחסור במלח. גם לציבור המבוגר מחסור במלח יכול להביא ליותר פציעות, שברים וירידה בתפקוד המוח. המינון המומלץ של נתרן הוא בין 3000 ל-7000 מ”ג ליום (או בין 1.5 ל-3.5 כפיות מלח ביום), והעוסקים בפעילות גופנית צריכים לכוון לצד הגבוה של הסקאלה כדי לאזן את מה שאובד בהזעה. כעקרון “מלח לפי הטעם” אמור לספק די מלח לצרכי הגוף. מקורות טבעיים לנתרן כוללים אצות, דגים, בשר, סלק, גזר, סלרי ותרד.

לפי תורת הריפוי ההודית הטעם המלוח מכיל אלמנטים של אש ומים, מלח במינון נמוך משפר את פעולת העיכול אך בעודף סופח אליו מים וגורם למערכת שלנו להיות כבדה ותקועה. מלח גם משפיע על המוח לטובה במינון נמוך, אך בעודף יכול להביא לתקיעות מחשבתית ולצורך לסיפוק מיידי וחוזר של החושים – זו הסיבה שקשה מאוד להפסיק לאכול חטיפים מלוחים. אוכל מעובד, שימורים ומזון מהיר לרוב עתירי מלח.

מלח ים מיוצר על-ידי אידוי של מי-ים ולרוב אינו מעובד, כך מכיל את כל המינרלים במינון הטבעי שלהם, כולל מינרלים חיוניים בנוסף לנתרן – מגנזיום וסידן. ניתן להשיג מלח ים ממקורות שונים ובאיכויות שונות ומומלץ מאוד לא להתפשר ולהשקיע במלח ים איכותי. טוענים שמלח ההימלאיה הורוד הוא בעל הרכב מינרלים מושלם אך לטעמי מלח ים אטלנטי אפור מספק בהחלט. ככל שהמלח יותר “מלוכלך” כך הוא פחות מעובד וקרוב יותר להרכב המינרלי הטבעי. לא מזמן קראתי שהמלח הכי לא מומלץ הוא מלח ים המלח בגלל ריכוז ברומיד גבוה ואף מסוכן. לעומת מלח ים, מלח שולחני (גם אם נקרא מלח ים) מיוצר ממכרות מלח, שאריות מאוקינוסים קדמונים, ולעתים מהים. מלח זה עובר תהליכי ניקוי ועיבוד הגוזלים ממנו את כל המינרלים החיוניים ומשאירים אותו נתרן כלורי תעשייתי ותו לא. מתקבל מוצר שגורם לחוסר איזון מינרלי בגוף, מה גם שהמינרלים החסרים נמכרים לנו בנפרד – לרווחת חברות תוספי התזונה. לרוב גם מוספים לו חומרים מונעי התגיישות שהם לא בריאים.

לסיכום, כאנשים בריאים ופעילים עלינו להקפיד על מינונים בריאים של מלחים בריאים, תמיד רצוי להמנע ממזון מעובד ומלח הוא לא יוצא דופן. מלח ים אמיתי הוא גם בעל טעם עשיר אז משתמשים בפחות.

משקאות היפוטוניים ואיזוטוניים המשיבים לגוף את המלחים האבודים חיוניים לאימון בריא, אך מנסיון הם לרוב מכילים כל כך הרבה חומרים מעובדים ומיותרים, כולל אויב הציבור – סירופ פרוקטוזה וחומרי צבע וטעם שלא תורמים לנו דבר. כל אחד צריך למצוא את הדרך להחזיר את המלחים האבודים מבלי להתפשר על הבריאות.

מתכון למשקה איזוטוני פשוט וזול

משקה איזוטוני: 4-6% פחמימות

משקה היפוטוני: פחות מ- 4% פחמימות

אפשרות ראשונה:

30-70 גרם סוכר קנים אורגני (כפי שהבנתם אני מתנגדת נחרצות למזון מעובד וסוכר לבן מיותר לחלוטין)

חצי כפית מלח ים

ליטר מים

אפשר גם להפחית מעט מהסוכר ולתת טעם עם מעט תרכיז פירות טבעי

אפשרות שניה:

להכין ליטר סיידר תפוחים או תרכיז אחר ולהוסיף חצי כפית מלח ים

או:

400-600 מ”ל מיץ פירות (אם משתמשים בנקטר צריך להוריד כמויות)

השלמה לליטר נוזלים

חצי כפית מלח ים

והמשקה האהוב עליי בייחוד באימוני קיץ:

לימונדה אמיתית של פעם

לימון שלם סחוט (אני אוהבת להשתמש גם בגרידה)

ליטר מים

2 כפות סוכר קנים אורגני

וחצי כפית מלח ים

נכתב על ידי לי סטנטון, בת 34, מחוללת תהליכי צמיחה, אשת חינוך ואקולוגיה, חקלאות ומדע, בעלת תואר B.Sc. במדעי הים ותעודת הוראה, בשלנית, מתאמנת באייקידו מזה ארבע שנים ועוסקת בפעילות גופנית מאז הילדות

כתיבת תגובה