כמה מרתונים ניתן לרוץ בשנה?

בתאריך: 13.01.2014

כמה מרתונים נרוץ השנה? זו שאלה שעוברת בראשו של כל מסיים מרתון●  

התשובות חלוקות ושונות ותלויות בעיקר בכושרו של האדם וכמובן גם בחוזק הנפשי והמנטאלי. בארצות הברית, רץ אמריקאי בשם דן, רץ לפני כמה שנים 51 מרתונים רצופים יום אחרי יום! בעוד בארץ רצו לא מזמן 10 מרתונים רצופים יום אחרי יום. אז מה קרה לאחר מכן? קם מישהו אחר ועשה מעשה מטורף יותר, ההישג הקודם נשכח ויש הישג חדש! ישנם כאלו היכולים לרוץ מאות ואלפי קילומטרים עם הפסקות קטנות לשינה ומזון. לא מזמן, סיימה רצה דנית או שבדית 42 מרתונים רצופים וזאת תוך כדי שהיא חולה בסרטן ומטופלת בהקרנות. משמע, אין סוף לשיגעון – כמה שיותר הרי זה טוב! אך האם זה באמת טוב?

עד לפני עשור, נהגו המאמנים לתכנן 4 מרתונים תחרותיים בשנה לרצים הטובים ביותר בעולם. זאת אומרת מרווח של חודשיים שלושה בין מרתון למרתון. רצי העילית בוחרים להם מעט מאוד תחרויות מרתון בשנה אחת והיום, עם ריבוי תחרויות המרתון, רוב הספורטאים מתעלמים מהיכולת הגופנית שלהם ונוטים להגזים ולהעמיס עד שבמועדונים מסוימים אפילו מקימים תחרות מי מבצע את הטריפל-מרתון טבריה תל אביב וירושלים. המרחק בין טבריה לירושלים הוא פחות משלושה חודשים, ובאמצע מרתון תל אביב, אז מה באמת עובר עלינו? האם זה בריא? האם זה עושה אותנו יותר חזקים או מהירים?

כאשר התאמנתי למרוץ הקומרד, נהגתי לרוץ בכול סוף שבוע בין 40 ל 65 קילומטר וכך לאורך כחודשיים. אז מה ההבדל? למעשה, יש הבדל גדול בין ריצת אימון לבין ריצה תחרותית. בריצה תחרותית מגיעים כמעט ל 100%-90% יכולת בריצת אימון באזור 60%-80% יכולת, זה הבדל משמעותי וענק יש המון משתנים נוספים, למשל – מה הגיל שלי, ומתי התחלתי לרוץ? האם אני בין 30? ובעל יכולת מוכחת או מתקרב ל60 ורק לפני שנתיים נדבקתי בחיידק הריצה? אם סבלתי מעודף משקל או ירדתי במשקל לא מזמן וכבר אני רוצה לכבוש את העולם? או שמא אני ספורטאי מנוסה ובעל עבר עשיר ומיומן בריצות ארוכות? לכן עלינו לקחת את כל הפרמטרים בחשבון ובמיוחד באחריות כי "לגוף אין חלקי חילוף".

 

לאור ניסיוני וכמות הפציעות שעברתי במהלך הקריירה, אני ממליץ לשקול בכובד ראש ובמיוחד לתת זמן התאוששות סביר בהתאם. מן הצד השני, אני לא ממליץ לאף אחד לחוות קריעת סיב בגיד, דורבן, מניסקוס ועוד. רצתם במרתון טבריה? ותרו על תל אביב ורוצו קל עד בינוני בירושלים. מתכננים לרוץ בתל אביב את המרתון ורוצים לרוץ בירושלים? רוצו חצי מרתון וכך תוכלו לעבור את התחרויות עם פחות פציעות אפשריות. והכי חשוב – אל תשכחו, בכל פעם שמסיימים מרתון מתחילים לתכנן את המרתון הבא!

מוזמנים לפנות אלי בפרטי ואשמח לייעץ לכם.

מאחל לכם בהצלחה בכל החלטה. אורי

URI

לכתבות נוספות של אורי קירשנבוים

אורי קירשנבוים – מאמן ריצה וכושר (קבוצות ריצה ואימונים אישיים), תזונאי, מבכירי רצי המרתון בארץ (מעל 40 מרתונים), רץ אולטרא