חשיבות הסידן אצל ספורטאים / מאיה אור

חשיבות הסידן אצל ספורטאים הסידן נקשר בעיקר למחלות כמו אוסטאופורוזיס – דלדול עצם והחלשות עצמות . אבל לסידן, או יותר נכון לחוסר…

מאת: מרתון ישראל
בתאריך: 26.08.2019
כללי
0 תגובות

חשיבות הסידן אצל ספורטאים

הסידן נקשר בעיקר למחלות כמו אוסטאופורוזיס – דלדול עצם והחלשות עצמות . אבל לסידן, או יותר נכון לחוסר שלו בגוף, יש השפעות רבות על בריאות מערכת השלד, שיניים, עצבים, כליות ועלייה בסיכוי ללחץ דם גבוה והתפתחות סרטן המעי הגס.

בשנים האחרונות עלתה המודעות לחשיבות מינרל הסידן בגופנו אם בתזונה עתירת סידן וויטמין די ואם בתוספים המכילים סידן בכמות גבוהה יחסית. בעוד מקורו של הסידן- מזון או תוספות נתון לוויכוח, כל המחקרים המדעיים והרפואיים מסכימים, שעל מנת לשמור על מסת עצם וצפיפות עצם תקינים חשוב לצרוך כמות מספקת של סידן ביום, בעיקר אצל כל מי שהפך את הספורט למקצוע ועוסק בו באופן מקצועי ואינטנסיבי ולא כתחביב.

עם המודעות והידיעה על חשיבות הסידן בגופנו, מקובל היום להמליץ בגילאים הקריטיים לגדילה ולצבירת מסת עצם, ובעיקר לילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים, לצרוך סידן בכמות מוגברת כדי להגיע למקסימום מסת עצם בתקופות האלה. ההיגיון מאחורי ההמלצות הוא שככל שמסת העצם תהיה גבוהה יותר, כך האובדן הטבעי המתרחש בגילאים המבוגרים יהיה משמעותי פחות והסכנה לדילול עצמות תקטן.

כאשר מדובר באנשים העוסקים בספורט כגון- רכיבת אופניי כביש, רצי תריאטלונים, מרתונים, אנשי ברזל ואף אצנים ורקדנים מקצועיים- החשיבות לצריכה מספקת של סידן חשובה פי כמה.

מתעמלים העוסקים בספורט תובעני מבחינת הגוף באופן יום יומי חשופים יותר לפציעות וסובלים יותר משרירים תפוסים וכואבים. במקרים כאלה לרוב יש צורך בטיפול של עיסוי רפואי ומתיחת השרירים עד שחרור, אך כאשר יש כמות מספקת של סידן וכמו כן נטילה קבועה של סידן אמורפי- מתקיימת ספיחה של חומצה לקטית- הגורמת לשרירים תפוסים ומשתחררת במערכת השרירים כשיש סטגנציה.  אחד היתרונות הבולטים של הסידן הוא יכולת הספיחה של אותה חומצה לאחר אימונים משמעותיים ומאמץ לא שגרתי של הגוף.

אצל המתאמנים, הגוף נמצא כל הזמן במאמץ, המערכת החיסונית מערכת השרירים מערכת השלד ,כל אלה מתמודדים עם המאמץ הרב עליהם באופן קבוע. מכיוון שבניית הסידן לשלד ולשיניים מסתיימת כבר בעשור השני לחיים, יש צורך להתאים את האימונים ואת התזונה למצב של ירידה משמעותית במסת העצם שמתרחשת מהעשור השני והלאה.

הייחודיות של סידן אמורפי במקרה הזה, הוא בכך שהוא מעודד את הגוף לייצר את התאים בוני העצם , מעלה את שיעור האמידות של העצם ומסייע לאיחוי מהיר בכ-40% במקרה של פציעות או שברים.

מקורות מהם ניתן לקבל סידן:

קיים ויכוח בנושא מהו מקור הסידן הטוב ביותר לספיגה בגוף, ועדיין אין הוכחות חד משמעיות כשמשווים מקורות מזון עם תוספים. אחת הדעות היא שהמקור לסידן אינו משמעותי- בין אם ממזון או מתוספים, שכן יכולת הספיגה של המינרל זהה בגוף ולכן החשיבות היא לקבלת כמות מספיקה של הסידן באופן קבוע.

המקור העיקרי והזמין ביותר לקבלת סידן בכמות מספקת לגוף נמצא בתזונה שלנו, בחלב לדוגמא יש כמה רכיבים שמייחסים להם פעילות שמשפרת את ספיגת סידן הסבילה במעי, על ידי כך שהם שומרים עליו במצב מסיס עד שהוא מגיע למעי הדק ונספג שם. הרכיבים הנחקרים ביותר מביניהם הם לקטוז, חלבוני החלב ופוספופפטידים. הפוספופפטידים, שמקורם מפירוק אנזימטי של חלבוני הקזאין(חלבון החלב ), מגנים על סידן ועל יונים חיוביים (קטיונים) אחרים שמקורם במזון מפני שקיעה כקומפלקסים במעי. הם שומרים על הסידן במצב מסיס וכך תורמים לספיגתו הפסיבית במעי. ללקטוז (סוכר חלב) יש השפעה על ספיגת הסידן בגוף (אבל רק במינונים של 50 גר לקטוז ליום) כנראה בשל העובדה שהוא מעלה את החדירות של המעי לסידן,   ומאפשר את הספיגה הפסיבית של הסידן במעי, במקרים ובריכוזים מסוימים הוא אף מכפיל את יכולת הספיגה של הסידן.תרומת הלקטוז משמעותית בעיקר כשיש חוסר בוויטמין D .

עם זאת, יש לזכור כי ספיגת הסידן ממוצרי חלב שונים היא בין 30%-40% בלבד.

מקורות נוספים של סידן שאינם מוצרי חלב הם ירקות ירוקים כמו ברוקולי וקייל, דגים שמנים כמו סרדינים ובלמון, אגוזים וקטניות. מוצרי סויה וטופו מהווים תחליף מעולה למוצרי חלב בהשגת סידן. על מנת להוות מקור טוב לסידן על אותו מקור מזון להכיל בין 100-190 מ”ג של סידן במנה.

החשיבות של תוספי סידן:

התוסף הפופולארי ביותר בשוק הינו סידן פחמתי גבישי. חומר סידן זה מופק בעיקר מצדפות המכילות כמות גדולה מאוד של סידן פחמתי ומשמשות ללא מעט תרופות ותוספי תזונה למיניהם. תוסף זה נחשב לפופולארי ביותר מכיוון שהוא נבדק מחקרית והוכח שהוא מונע שברים ומגביר את צפיפות העצם באופן אקטיבי. כמו כן בטבליה אחת ישנה כמות של כ 500-600 מ”ג סידן לעומת כמות של כ200-300 מ”ג סידן בתוספים כמו סידן ציטראט, שגם הוא תוסף מוכר בשוק, שנחשב לעדיף בגלל מסיסותו הגבוהה מהסידן הפחמתי.

תוסף חדש שנחקר והוכנס לשימוש בישראל לאחרונה הוא דניסטי- הסידן האמורפי שבנוי מסידן פחמתי אמורפי וננומטרי תוסף זה המבוסס על ביו מינרל ייחודי בעל יתרון משמעותי בזכות יכולת הספיגה הגבוהה שלו בגוף, שהוכחה קלינית/מדעית כעד פי 4.6 מתוספים אחרים ומסידן הנצרך במזון.

כל מי שעוסק בפעילות מוגדרת ומאמצת עם סכנה של פציעות- חשוב שיבדק באופן קבוע לוודא שאכן הוא צורך מספיק סידן, המספק לגוף את הבנאים שממשיכים ליצור תאים בוני עצם.

 

מאיה אור נטורופתית יועצת חברת אמורפיקל

www.density-calcium.co.il

 

כתיבת תגובה