הכנה מנטלית למרתון למה ולמי זה חשוב

  תופעה ידועה בקרב ספורטאים העוברים חודשים ארוכים בהכנות למרתון כולל אימונים מפרכים אך אינם מצליחים להגיע ליעדים שהציבו לעצמם בתחרות.  יתכנו…

מאת: מערכת מרתון ישראל
בתאריך: 12.02.2016
בלוג
0 תגובות

 
תופעה ידועה בקרב ספורטאים העוברים חודשים ארוכים בהכנות למרתון
כולל אימונים מפרכים אך אינם מצליחים להגיע ליעדים שהציבו לעצמם בתחרות.  יתכנו לכך מספר סיבות אפשריות:

  1. הצבת יעדים לא ריאלים
  2. תכנית אימונים לא מותאמת לתחרות
  3. אי התאמה של תכנית האימונים למתאמן והגעה של הספורטאי לתחרות במצב של שחיקה  או אימון יתר או לחילופין מבלי שהגיע למיצוי מלא של הפוטנציאל שלו.
  4. מצב מנטאלי לא הולם לפני ובזמן התחרות.
  5. תפקוד לא נכון בזמן התחרות.
  6. אסטרטגית ריצה לא נכונה או לא מותאמת לתנאי מזג אוויר משתנים.

 
מימוש מטרות של ספורטאי ותפקוד מקסימאלי בתחרות תלויים לא רק במיומנויות והכנה פיזיות, אלא גם במוכנות המנטאלית של הספורטאי.  לכן, שיפור היכולת המנטאלית צריכה להוות חלק בלתי נפרד ממערכת ההכנה של כל ספורטאי.
 
הכנה מנטאלית למרתון כוללת:

  • הצבת יעדים ומטרות נכונה המתאימה לספורטאי ולתחרות הספציפית.
  • תכנית אימונים מותאמת למתאמן.
  • תכנון אסטרטגי של הריצה: חלוקה למקטעים, קצבים וכדומה.
  • הצמדות לתכנון ולאסטרטגיות הריצה במהלך התחרות
  • הגעה למצב עוררות אופטימאלי:

 
כיצד הכנה מנטאלית יכולה לעזור לספורטאי להגיע למטרות שהציב לעצמו בתחרות:

  1. קביעת מטרות ריאלית תסייע לממש את המטרות. על המתאמן להתאים את המטרות שלו ליכולותיו, כמו גם לאורח חייו.  בנוסף, על המטרות להיות מותאמות לתחרות הספציפית מבחינת טוואי התחרות, תנאי מזג האוויר וכדומה.
  2. אסטרטגית הריצה: מרתון זו ריצה ארוכה הלוקחת מספר שעות.  תכנון נכון של הריצה והצמדות לתכנית תעזור לספורטאי להגיע ליעד ולהימנע ממשברים ופציעות במהלך הדרך.
  3. הגעה למצב עוררות אופטימלי. לחץ מוגדר כמצב עוררות.  במצבי לחץ גבוהים המערכת הסימפטטית גורמת לדופק מואץ, נוקשות בשרירים, קשיים בריכוז ועוד.  על כן, מצב עוררות גבוה מדי עלול לפגוע בתפקוד.  במצב עוררות נמוך מדי הספורטאי עלול להגיב באיטיות ולא להגיע למיצוי מלא של הפוטנציאל.  הכנה מנטאלית כוללת פתוח מיומנויות לוויסות העוררות הרגשית של הספורטאי על ידי טכניקות שונות, כגון, נשימות, דמיון מודרך, תרגול הרפיה וכדומה.
  4. פתוח שליטה בוויסות עצמי.  שליטה בויסות- עצמי של מצבים רגשיים כוללת יכולת ריכוז, חלוקת קשב נכונה ויכולת ניטור המחשבות והרגשות שמתעוררים לפני ובמהלך הריצה.  במהלך המרתון מתעוררות מחשבות רבות ותחושות פיזיולוגיות ורגשיות שונות המשפיעות על יכולת ההתמודדות, הריצה ומשברים בדרך.  ויסות עצמי כולל בין היתר התמקדות בחשיבה חיובית, קשב פנימי-חיצוני וכדומה.

 
יכולת הספורטאי לפתח חשיבה נכונה ולשמור על מוטיבציה  במהלך האימונים והתחרות חיונית להצלחה בתחרות.
לקבלת מידע נוסף ומפורט מוזמנים לצור איתי קשר בטלפון: 054-4599397  או באי-מייל:  irisat412@gmail.com
איריס עצמוןאשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה או בקשה. 
איריס עצמון
מומחית לפסיכולוגיית ספורט. אשת ברזל. מרצה (מכון וינגייט, מכללת גבעת וושינגטון) בנושאים: פסיכולוגית ספורט, פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכופתולוגיה. מעבירה סדנאות לארגונים וליחידים. מיישמת בעבודה את הניסיון האישי מהספורט למרחקים ארוכים (איש ברזל, מרתון).
 
 

כתיבת תגובה