האם רצים חייבים לצרוך תוספי תזונה או שאפשר לקבל אותם מהטבע?

כתבה: אילנית וודינסקי
נטורופטיה/ תזונת ספורט

מאת: marathon israel
בתאריך: 17.12.2019
בריאות
0 תגובות

רצים רבים לוקחים תוספי תזונה באופן קבוע או כהכנה למירוצים., אך ישנם רבים שלא אוהבים לבלוע כדורים או שלא מאמינים בתוספים מלאכותיים. האם יש דרך טבעית אחרת שבה הם יכולים לתמוך בגופם, לחזק אותו ולמנוע פציעות?

בכתבה הבאה תגלו איך הטבע יכול לעזור לכם.

תוספי תזונה, כשמם הם, נועדו לתסף את הגוף ברכיבים חיוניים שאינם נמצאים בכמות מספקת בתזונה הרגילה שלנו. אך אם נדע מה לשלב בתזונה היום-יומית, ייתכן שלא נזדקק להם מלכתחילה.

להלן מספר תוספים פופולאריים והמקורות הטבעיים להם:

  1. מגנזיום– תוסף נפוץ המיועד לשחרור שרירי רגליים תפוסים לאחר הריצה, אך מינון גבוה שלו עלול לגרום לאי נוחות בבטן ואף לשלשול.

בטבע המגנזיום הוא חלק ממולקולת הכלורופיל, ולכן נמצא בשפע בעלים ירוקים (עדיף בצורתם הטרייה) ובמזונות נוספים, כמו:

אצות, עלי מנגולד, תרד, שמיר, בזיליקום, פולי סויה- אדממה, שעועית, עדשים, חומוס, אגוזים, גרעינים וזרעים, משמש ותאנה מיובשים, חיטה מלאה, שבולת שועל, קינואה, כוסמת, טחינה ושוקולד מריר.

  1. ברזל– מינרל חשוב המשתתף בייצור כדוריות דם אדומות המכילות את ההמוגלובין ואחראיות על קליטת חמצן מהריאות והעברתו אל תאי הגוף. אצל רצים השימוש בחמצן גבוה יותר ולכן נדרשת רמה תקינה של ברזל בדם. כדי למנוע מחסור מומלץ לצרוך את המזונות הבאים:

מן החי: (הברזל מן החי נספג בצורה יעילה יותר): בשר, דגים וביצים,

ומן הצומח: שמרי בירה (ניתן להוסיף כתחליף לפרמז’ן לטבעונים), טחינה מלאה, אצות, ירקות עליים, סלק, אפונה, פירות יבשים, פולי סויה, עדשים, אגוזים וזרעים.

את הברזל מומלץ לאכול יחד עם מזון המכיל ויטמין C, לשיפור הספיגה.

כמו כן, מומלץ לשתות חליטות מעלים סרפד מיובשים (אין חשש, זה לא צורב…) כיוון שהסרפד עשיר במינרלים ונחשב ‘מזין דם’.

  1. ג’ל אנרגיה– במהלך ריצות ארוכות מאגרי הגליקוגן בשרירים מתרוקנים ויש צורך למלאם מחדש כדי למנוע עייפות וירידה בביצועים. ג’ל אנרגיה איכותי יכול לתת מענה מצוין אך יש רצים רבים שלא אוהבים את הטעם או שהספיגה המהירה וריכוז הגלוקוז בג’ל גורמים להם אי נוחות בבטן. הפתרון עבורם יכול להיות מזון עשיר בגלוקוז, קל לעיכול וגם נוח לנשיאה, למשל צימוקים, תמרים, חמוציות ומשמש מיובש.
  2. מולטי ויטמין– תוספים רבים מבטיחים לנו ויטמינים ומינרלים החשובים מאוד לכלל האוכלוסיה אך במיוחד לרצים, כיוון שרכיבים אלה מהווים נוגדי חמצון המנטרלים את השפעתם המזיקה של הרדיקלים החופשיים המשתחררים בעת הריצה. נוגדי החמצון החשובים והעוצמתיים ביותר הם: ויטמין C, ויטמין E, בטא-קרוטן (מקור מן הצומח לויטמין A), אבץ וסלניום, אותם ניתן למצוא באופן טבעי ובשפע בפירות וירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים ושמנים מן הצומח, וכן בבשר, ביצים ודגים.

לסיכום, כדאי לדעת שהטבע מספק לנו שפע של רכיבים חיוניים לשמירה על בריאותינו וכל שנותר לנו לעשות הוא לבחור נכון, לגוון ולהקשיב לגוף.

אילנית וודינסקי- נטורופתית ויועצת לתזונת ספורט.

דף פייסבוק: אילנית וודינסקי- יועצת לאורח חיים בריא

אתר: https://www.ilanitnatural.com/

 

כתיבת תגובה