איך בוחרים מאמן כושר

  הטרנד החדש בתעשיית הכושר הוא מאמן אישי המגיע לביתך עם “חדר כושר נייד” ועם המון אנרגיות סוחפות. מאמן כושר בהגדרתו הוא…

מאת: מערכת מרתון ישראל
בתאריך: 26.07.2015
בלוג
0 תגובות

 
הטרנד החדש בתעשיית הכושר הוא מאמן אישי המגיע לביתך עם “חדר כושר נייד” ועם המון אנרגיות סוחפות.
מאמן כושר בהגדרתו הוא אדם שלמד באחד המוסדות המוכרים כמו –וינגייט ,סטודיו בי, שיאים ועוד… זהו אדם המסוגל לאמן בסגנונות כושר שונים תוך כדי שמירה על בטחון המתאמן והבאתו לתוצאות הרצויות לו.
למאמן הכושר הסמכה מרוכזת של לפחות 300 שעות תכנית הלימודים המחולקות האופן הבא:
מדעי גוף האדם – סה”כ 180 שעות
אנטומיה של גוף האדם – 30 שעות
פיזיולוגיה של גוף האדם במנוחה ובמאמץ – 45 שעות
פעילות גופנית בבריאות ובחולי – 30 שעות
תזונת האדם במנוחה ובמאמץ – 30 שעות
תורת התנועה (קינזיולוגיה) – 30 שעות
פציעות ספורט – 15 שעות
קורס עזרה ראשונה.
 
אימונים אישיים הנערכים בבית, בפארק, במועדון הכושר, בסטודיו, בחוף הים, בעת חופשה בחו”ל, בעת נופש בבית מלון וכדומה, הנם רק רשימה חלקית של מקומות בהם מקיימים כיום אימונים אישיים. האימונים האישיים מתאימים לאוכלוסייה הרוצה להשיג מטרות אימון שכיחות כגון הפחתת משקל, הפחתת אחוזי שומן, העלאת מסת שריר, שיפור מצב בריאותי, שיקום מפציעה ועוד.
מדריך האימון האישי הוא זה שקובע את אופי האימון לרבות: סוג הציוד שייעשה בו שימוש, סדר התרגילים באימון ההתנגדות, עיתוי הפעילות האירובית, אורח החיים של המתאמן ועוד.
חשוב לזכור שישנן מספר איכויות הנחוצות לאלו המובילים את תחום הכושר כגון: מקצועיות, אינטליגנציה רגשית גבוהה, הופעה חיצונית המהווה דוגמה אישית וכרטיס ביקור.
עם זאת, יש לציין שהתעשייה עצמה אינה מסודרת ומאורגנת דיה וחסר גוף שולט ומאחד (במדינות רבות בעולם וכן גם בישראל). לכן, קיימים בשוק מדריכי כושר אישיים רבים בעלי תעודות שאינן מספקות (יש גם מדריכים העובדים ללא הכשרה כלל!) ואין הגנה על הצרכן.

ישנם מדריכים אישיים שלא עברו בהצלחה קורסים המוכרים
על ידי רשויות המדינה ועובדים גם ללא ביטוח מתאים (חברות הביטוח יבטחו מדריכים שהנם נושאי תעודות המוכרות על ידי רשויות המדינה). בנוסף, לא ידוע במקרים אלו האם המאמנים האישיים עונים על דרישות הלקוחות שלהם ומהם הקריטריונים לפיהם מאמנים אלו מועסקים.
בעיה נוספת היא שבישראל, תעודת מאמן הכושר תקפה לכל החיים ואין חובת חידוש תעודה או חובת הכשרה נוספת. מעט מאוד מדריכים עוברים קורסים נוספים והשתלמויות מקצועיות ולפיכך למרבית המדריכים חסרים כלים יישומיים רבים לאימון יעיל ומקצועי לאוכלוסיות רבות. לעומת זאת, ברשתות הכושר הגדולות בישראל כן נהוג לקיים השתלמויות מקצועיות על בסיס קבוע על מנת לשדרג את הידע של המדריכים. לאחר מעבר השתלמויות אלו המדריך מקבל דירוג גבוה יותר, מבחינה מקצועית, המקנה לו אפשרות להשתכר גבוה יותר.
אז איך בוחרים מאמן כושר אישי המגיע לבית?
א. בטרם בוחרים מאמן כושר אישי חשוב מאוד לקבל המלצות מתאימות ממספר מתאמנים.
ב. יש לבדוק שהמדריך הנו בעל תעודות הכשרה מתאימות. זאת ניתן לבדוק עם המנהל המקצועי של המועדון וכן בפגישה האישית הראשונית עם המדריך. חשוב לציין כי הדבר מהותי במיוחד כשמטרת האימון הנה שיפור מצב בריאותי, במיוחד במקרים לא פשוטים כמו: שיקום לאחר פריצת דיסק (כגון: אזור הגב התחתון או האזור הצווארי), בשיקום חולי לב, שיקום לאחר ניתוח בקע, שיקום הגפיים התחתונות לאחר תאונת דרכים, שיקום ספורטאי אחרי פריקת כתף, טיפול בבעיית השמנה של ילד בן 10 הלוקה בסוכרת נעורים קשה ועוד. צריך להדגיש כי מאמן כושר ללא רקע מתאים יכול להחמיר את המצב הבריאותי של מאומניו.
ג. דוגמה אישית – האם מאמן הכושר האישי מהווה דוגמה אישית והנו בעל הופעה ייצוגית? מדריך המאופיין בעודף משקל, אחוזי שומן, יציבה לקויה, בשרירים רופסים וכדומה יתקשה ‘לשכנע’ את מאומניו לשמור על אורח חיים בריא והתמדה להשגת תוצאה. ברם, מדריכים מאומנים השומרים על אורח חיים בריא מודעים לכללים הנחוצים לשמירה על אורח חיים בריא.
ד. התעריף לאימון האישי –לא אחת מדריכי אימון אישי גובים מחירים מופרזים עבור אימון אישי, וזאת ללא הצדקה ממשית. לרוב מדובר על מדריכים ללא הכשרה מתאימה, ללא ותק בתחום, כאלו שלא עברו קורסים מתקדמים בשנים האחרונות ועוד.
ה. אינטליגנציה רגשית חשובה מאוד – אם דבר זה חסר, זה סימן שהגיע הזמן להחליפו מכיוון שלמרכיב זה חשיבות רבה בסיכויי ההתמדה ועל אווירה נעימה ונוחה באימון האישי ולאחריו. הרבה פעמים ניתן להבחין במדריכים “מצליחים” בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה במיוחד אף שרמת המקצועיות שלהם היא בינונית.
ו. ההתנהגות וההתנהלות במהלך האימון האישי – חשובה תשומת הלב של המדריך למאומן במהלך האימון האישי. יש לשים לב שהאמן אינו מדבר בטלפון הנייד, לא אוכל, לא מדבר עם אנשים אחרים, לא עוסק בדברים אחרים שאינם קשורים לאימון האישי ועוד.
ז. התקדמות ברמת הכושר הגופני והשגת מטרות האימון חשובים במיוחד – מדי מספר שבועות חשוב לבדוק האם הושגה התקדמות ברמת הכושר הגופני, המצב הבריאותי או כל מטרת אימון אחרת. ישנם מקרים לא מעטים של מאומנים הדורכים במקום מזה שנים…
שאלות שעליכם לשאול את עצמיכם בטרם בחירת מאמן כושר אישי המגיע אליכם הביתה:
בדקו כמה זמן מאמן הכושר נמצא בתחום הכושר, היכן למד, היכן עבד, האם יש לו תחום התמחות מסוים, האם יש לו תעודת עזרה ראשונה והאם הביטוח שלו בתוקף
קבלת החלטות
“בעל המאה הוא בעל הדעה”, ובמקרה הזה – אתם. אתם משלמים ולכן עליכם להגדיר לעצמכם את המטרות שאתם רוצים להשיג (הרזייה, פיתוח גוף, עיצוב, חיטוב, כושר, שיפור מצב בריאותי מסוים וכו’). בנוגע לדרך להגיע לכך – השאירו זאת למאמן.
גיוון – עמדו על כך שהאימון יהיה מגוון ולא משעמם על מנת שתוכלו להתמיד בו לאורך זמן .
אל תקנו חתול בשק –  סכמו עם המאמן על תקופת ניסיון (נניח שלושה שבועות) כדי לוודא שהרושם הראשוני החיובי שהשאיר לא יתבדה ושהכימיה לא נעלמת. במהלך השבועות הראשונים ערכו “בדק-בית” עצמי ושאלו את עצמכם את השאלה : האם אתם מרגישים שינוי כלשהו ומתחילים לראות תוצאות? אם התשובה חיובית התמידו, אם לא, אל תהססו לחפש מאמן אחר.
אז למה כן שווה להשקיע במאמן כושר אישי בבית?

  1. מחויבות שלכם להשגת המטרה
  2. מאמן הכושר הביתי נותן מוטיבציה והופך את הפעילות הגופנית לחלק בלתי נפרד מאורח החיים. מדובר לרוב באדם מקצועי שיודע איזה תרגילים להתאים לכל אחד, וזאת בהתאם לרמת הכושר הגופני, למגבלות השונות, ולתוצאות שלהן אנו שואפים

ומהן הסיבות שאולי לא כדאי להשקיע?
בעיקר מכיוון שזה מותרה יקרה. אימון אישי אפקטיבי שעתיים בשבוע עלול לגזול מכיסכם כ-1000 שקל לחודש ויותר. עממי זה בהחלט לא.
יש לזכור גם שבאימון ביתי נמנעת החוויה החברתית שקיימת בחדר הכושר, ההזעה המשותפת והמפגשים הפוטנציאלים, דברים לכשעצמם נותנים המון מוטיבציה להתמיד באימונים.

מאת: עינת סולטן

צילום: רועי מרקל

כתיבת תגובה