דואט בין הלב לשרירי השלד בריצה

ריצה היא מנגינה שאת אורכה וקצבה אנחנו בוחרים במגוון האימונים שלנו. כשאנו לומדים לנגן ברצף ובחן זה השלב שאנו מתחילים ליהנות מהיצירה…

מאת: מערכת מרתון ישראל
בתאריך: 17.08.2014
בדף הבית
0 תגובות

ריצה היא מנגינה שאת אורכה וקצבה אנחנו בוחרים במגוון האימונים שלנו. כשאנו לומדים לנגן ברצף ובחן זה השלב שאנו מתחילים ליהנות מהיצירה הזו ואף להתאהב בה 

על מנת להתחיל לרוץ יש לאמן בתחילה את מערכת הלב ריאה, “המנצח” של התזמורת שכמובן בלעדיה  המערכת לא תפיק צלילים. שריר הלב דומה במבנהו לשריר השלד אך שונה באופן פעולתו. שריר זה הוא בעצם הלב עצמו כאמור המנצח הגדול, שתפקידו העיקרי הוא לשאוב דם ולשחרר דם לכל חלקי הגוף ובכך להזין את כל איברים הגוף בחמצן. שריר הלב הוא בלתי רצוני וניתן לאמן ולחזק אותו באמצעות פעילות אירובית.

סבולת לב ריאה היא היכולת של המערכת המרכזית (לב וכלי דם, מערכת הדם, מערכת הנשימה והעצבים). יכולת הגוף לקלוט כמויות גדולות של חמצן מהאויר במינימום זמן במהלך פעילות מאומצת ולהעבירו באמצעות מערכת הדם לכל התאים הצורכים אותו,  בו זמנית התאים מפרישים חומרי פסולת המועברים על ידי הדם למערכות אחרות בגוף ונפלטים החוצה. כאמור, ללא יכולות זו הגוף לא יעמוד בפעילות גופנית לזמן ממושך ובפרט בריצה.

בזמן ריצה כשהמנצח מפקד על כל התזמורת מתחילים כלי הנגינה השונים לנגן .. “הליבה” של התזמורת היא מערכת השריר והשלד. שרירי השלד מהווים 40% ממשקל הגוף והם נקראים שרירים משורטטים ורצוניים. הם מחוברים ישירות אל העצם ומכילים סיבים שונים. סיבים לבנים –מהירים מאוד וסיבים אדומים שהם הסיבים האטיים יותר המגויסים בריצות ארוכות בהם נדרש פחות כוח ויותר סבולת. ריצה למרחקים ארוכים מציבה דרישות גבוהות ממערכת זו. ללא שרירי רגליים מאומנים וחזקים, שרירי ליבה ושרירים שמייצבים את האגן התזמורת פשוט תפסיק לנגן והרמוניית הריצה תעלם.

הכנה נכונה של מערכת השלד והשריר היא ערובה להצלחת הריצה, בעיקר בריצה למרחקים שהגוף נשען וסומך על שרירי הרגליים, פושטי הירך והברך, כופפי הברך וכפות הרגליים. מערך שרירים חשוב זה מעניק יציבות למפרקים המועמסים בריצה ומאפשר נשיאת עומסים על ידי מפרקים אלו. אנו יכולים לפתח את שרירי השלד על ידי מגוון רחב של תרגילים המשלבים מהירות והתנגדות. דוגמה לתרגילי רגליים  וחיזוק הליבה המומלצים: סקווטים(מכרעים), אימון מדרגות, פלאנק (סמיכה על האמות ואיסוף של הבטן פנימה), פלאנק צידי לחיזוק שרירי הליבה, תרגילים על רגל אחת ואתגור שיווי המשקל, תרגול במשטחים לא יציבים כדוגמת fitball, גליל, בוסו וכו'(כמובן רצוי להתייעץ עם מאמן מוסמך ולבנות תוכנית אימון מאוזנת).

את מערכת הלב ריאה אפשר לפתח דיי מהר, מספיק באימונים ראשוניים וקבועים על מנת לחזק מערכת זו. אדם שמתחיל לרוץ ועובד על פי תוכנית מסודרת ומאוזנת משפר משמעותית את הכושר הגופני ומסוגל להגיע לפחות לחצי שעה ריצה  ללא בעיה. עד שלב זה למעשה מערכת הלב לוקחת את האחריות העיקרית עיקר העומסים מתחילים כאשר נתחיל ריצות ארוכות. גוף האדם עובר לצורת תפקוד אחרת. קצב הלב ולחץ הדם עולים והעברת הדם לשרירים מואצת מכאן והעלאה הגוף סומך ונשען על החוזק של השלד.

[highlight]

לסיכום : בזמן ריצה עובדות מספר מערכות הפועלות בצורה משולבת כתזמורת המנגנת יחד, שבראשה המנצח על התזמורת הלב וכל כלי הנגינה שהם שרירי השלד שלנו. חולשה או רפיון של אחד המרכיבים יגרמו לחולשה גופנית כללית פציעות ובעיקר מוזיקה צורמת ולא נעימה.

אגב, בריצה אני לא שומעת מוזיקה אלא מקשיבה למוזיקה הפנימית של הגוף 🙂 תיהנו!

[/highlight]

נכתב על גלית קינדלר, בת 40, תושבת תל אביב, אימא ל-3 בנים מקסימים. בעלת תואר ראשון בחינוך גופני עם התמחות בפיתוח היציבה וקיניזיולוגיה. מאמנת מזה 20 שנים בתחום הכושר הגופני וכיום מדריכה ראשית ברשת סטודיו סי. בעיקר אוהבת, נושמת ומלמדת לאהוב ולהתאהב בפעילות גופנית על כל גווניה 

 

כתיבת תגובה